Detská imunita: všetko čo o nej potrebujete vedieť + 7 tipov ako ju posilniť

Vianoce sa skončili a naše ratolesti sa vrátili do škôlok a do škôl. U mnohých bol však návrat do kolektívu spojený s návratom soplíkov, kašľa či boľavých ušiek. Ak tiež bojujete s opakujúcimi sa infekciami, prečítajte si naše rady. Imunitu nie je možné posilniť zo dňa na deň, no môžeme jej pomôcť aby sa naučila s vírusmi a baktériami bojovať efektívnejšie.

                                               chripka

Posilnenie imunity u detí

1. Pozor na stres

Viete, že imunitný systém do veľkej miery ovplyvňujú stresové situácie? Výskum v oblasti detskej imunológie potvrdil, že okrem nervového systému má na imunitu vplyv tiež dlhodobý stres. Ak sú vaši drobci často chorí, skúste preto popremýšľať či ich niečo netrápi (strach zo škôlky či školy, problémy s kamarátmi, nezhody v domácnosti…).

O dobrú náladu dieťatka sa však môžete postarať aj bez vážnejšieho dôvodu. Smiech predsa lieči. Trávte preto spolu veľa času pohybom na čerstvom vzduchu, doplňte do stravy vitamíny, zabezpečte pravidelný spánok, veľa sa smejte, hrajte, tancujte. Úsmev na detskej tvári vyčarí tiež stretnutie so starými rodičmi a kamarátmi. A hoci je to niekedy ťažké a radi si plníme sny prostredníctvom ratolestí, nechajte vášho veľkáča, aby si záujmový krúžok vybral sám.

                                               stres

                                              

2. Pravidelný kvalitný spánok

Počas spánku sa detský organizmus regeneruje. Naši drobci by preto mali spať:

  • deti do 1 roka: 14 až 15 hodín denne,
  • deti od 1 do 3 rokov:12 až 14 hodín denne,
  • deti od 4 rokov: približne 10 hodín

 

Nemenej dôležitá ako dĺžka spánku, je tiež jeho kvalita. Preto, ak chcete aby sa vaša ratolesť zobudila ,,doružova vyspinkaná“, nemala by:

  • 2 hodiny pred spaním jesť mastné a ťažké jedlá,
  • 1 hodinu pred spaním pozerať televízor, ani sa hrať na mobile či počítači.

 

Kvalitnému spánku môžete dopomôcť, ak:

  • budete dieťatko ukladať do postieľky každý deň v tom istom čase (aj cez víkendy a prázdniny),
  • pred spaním detskú izbu dôkladne vyvetráte,
  • v izbe budete udržovať teplotu približne 18 O Celzia,
  • vzduch zvlhčíte zvlhčovačom vzduchu, vlhkými uterákmi prevesenými cez radiátor, sušením prádla na sušiaku, či črepníkovými kvetinami.

 

Pozn.: Prehriaty, suchý vzduch vysušuje sliznice úst, nosa i uší. Baktérie sa tak dostanú do organizmu ľahšie.

                                                               kvalitny_spanok

3. Vyvážená strava

Hoci si plánujeme, ako budú naši drobci jesť ovocie a zeleninu, realita je často iná. Jeden sa nekamaráti so špenátom, inému sa nepáči paprika, ďalší ohŕňa nos nad jabĺčkom. Nebojte sa, všetko sa dá riešiť a kto to zvládne lepšie ako my, rodičia?

  1. Zamaskujte ovocie do jogurtu, pudingu, krupičnej kaše, ovsených vločiek či do šalátu. Pokojne aj do ovocného
  2. Zeleninu ako špenát, uhorku, cviklu či kel ukryte do smoothie
  3. Desiatu či olovrant naservírujte tak, aby mu dieťatko nedokázalo odolať
  4. Nakrájané ovocie a zeleninu vložte do desiatového boxu a vezmite na ihrisko, či na výlet. Aj keď dieťatko doma vitamíny odmieta, vonku či počas jazdy autom mu zachutia.

 

Negatívne účinky nadmernej konzumácie cukru sú známe dávno. No dnes už vieme, že 75 až 100 g cukru, prijatého dospelou osobou, zníži schopnosť imunitného systému bojovať s vírusmi a baktériami takmer o polovicu. Neznamená to, že máte dieťatko držať striktne od čohokoľvek sladkého. Drobcovi však určite prospeje, ak sladkosti obmedzíte alebo nahradíte (aspoň čiastočne) zdravšími alternatívami.

Náhrada cukru: med, javorový cukor, sušené ovocie (pozor, aby nebolo obaľované v cukre), Stévia, Xylitol (brezový cukor), ďatle a ďalšie.

Pozn.: Posilňovanie imunity prostredníctvom kvalitnej stravy je dlhodobý proces. Výsledky neuvidíte hneď, dostavia sa až po niekoľkých týždňoch či mesiacoch.

                                                                smoothie

4. Prípravky na imunitu

Ak zapneme televízor, reklamy na zázračné prípravky, ktoré podporia imunitu sa na nás len sypú. Hoci žiadny z nich nedokáže nahradiť prirodzené zložky z potravy v plnej miere, neznamená to, že všetky sú zlé. Ak je vaše slniečko často choré, siahnite po nich niekoľko týždňov predtým ako nastúpi do školy/škôlky, počas jesenných a zimných mesiacov, cez chrípkové obdobie, či po infekcii. Vyberte si však prípravok, ktorý obsahuje aspoň zopár z uvedených zložiek:

  • C-vitamín
  • D-vitamín
  • Zinok
  • Betaglukán (Imunoglukán)
  • Rakytník
  • Echinacea
  • Kolostrum

 

Pozn.: Vitamín D hrá dôležitú úlohu vo funkcii imunitného systému a jeho nedostatok má za následok zvýšenú chorobnosť. V lete ho čerpáme predovšetkým zo slnka. V zimných mesiacoch ho odborníci odporúčajú dopĺňať.

                                                               vitaminove_doplnky

5. Čistý neznamená sterilný

Hoci nám rodičia od detstva opakovali: ,,Čistota je pol života“, podľa výsledkov prieskumov uskutočnených v materských školách, správne hygienické návyky má alarmujúco malý počet detí. Preto by sme našim ratolestiam mali od útleho detstva opakovať, že:

  • rúčky sa umývajú po pobyte vonku, po použití záchoda, pred jedlom,
  • zúbky si musíme umyť aspoň 2-krát denne minimálne 3 minúty,
  • po chorobe a raz za 3 mesiace musíme zubnú kefku vymeniť,
  • spodné prádlo si meníme každý deň.

 

Paradoxne potom vyznie tvrdenie, že: ,,S čistotou by sme to nemali preháňať“. Teraz však nemáme na mysli hygienické návyky, ale úzkostlivé odstraňovanie všetkých baktérií a vírusov v domácnosti.  Nadmerné a príliš časté používanie čistiacich a dezinfekčných prostriedkov totiž prispieva k rozvoju alergií a k zvýšenej chorobnosti.

Pozn.: V sterilnom prostredí sa imunitný systém dieťatka nenaučí s bacilmi bojovať. Po nástupe do kolektívu sa potom organizmus nedokáže účinne brániť.

                                                               sterilny

6. Pohyb na čerstvom vzduchu

Aj keď sa nám v škaredom počasí na prechádzku nechce, je dokázané, že deti by mali tráviť aspoň 2 hodiny denne na vzduchu za každého počasia. Neznamená to, že sa máte počas dažďa alebo mrazu prechádzať vonku dve hodiny. Skúste ale drobcov motivovať a zabaviť tak, aby v prírode strávili aktívnym pohybom aspoň 30 minút. Môžete sa spolu:

  • sánkovať ,
  • stavať snehuliaka,
  • korčuľovať,
  • skákať do mlák,
  • púšťať šarkana,
  • lyžovať.

 

Pozn.: Na čerstvom vzduchu sa sliznice dýchacích ciest, očí aj uší prekrvujú a organizmus ,,sa učí nepúšťať baktérie a vírusy do tela“.

Pred prechádzkou dieťatko vhodne oblečte. Myslite však na to, že ak je drobec príliš naobliekaný, ľahko sa spotí a rýchlejšie ochorie. Základom je preto vrstvenie, pri ktorom všeobecne platí pravidlo:

  1. termobielizeň,
  2. nohavice a sveter (mikina),
  3. zimná vetrovka alebo kombinéza.

 

Nezabudnite tiež na vhodnú čapicu, šál a rukavice.

Pozn.: Bábätká by mali mať oblečenú o jednu vrstvu  odevu viac ako dospelý.

                                                                sankovanie

7. Pasívne fajčenie

Negatívne účinky cigariet na ľudské zdravie si uvedomujú nefajčiari aj fajčiari. Práve fajčiari však často podceňujú účinky pasívneho fajčenia. Cigaretový dym a toxíny sú však pre naše ratolesti nebezpečné, aj keď ich nevdychujú priamo. Dráždia totiž bunky, oslabujú obranyschopnosť organizmu a namáhajú lymfatický systém. Deti navyše dýchajú rýchlejšie ako dospelý, čo znamená že do detského telíčka sa dostane väčšie množstvo škodlivín.

Ak váš drobec trpí častými zápalmi stredného ucha, astmou a bronchitídami, jednou z príčin môže byť i pasívne fajčenie.

                                                 stop_fajceniu

8. Antibiotiká iba pri baktériách

Mnohí pediatri zúfalo krútia hlavami nad mamičkami, ktoré pri každom ochorení požadujú antibiotiká. A hoci sa o odolnosti baktérií voči antibiotikám hovorí čoraz viac, v strachu o dieťatko si často neuvedomujeme, že na chrípku a virózy nezaberajú. Môžu však ublížiť. Narušujú totiž mikrobiálnu flóru tráviaceho traktu a ,,dobré“ baktérie posilňujúce imunitu.

Preto skúsme pri liečbe dôverovať pediatrovi a ak sú antibiotiká potrebné, podávajme dieťatku tiež probiotiká.

                                                                antibiotika

Trápia vaše dieťatko časté soplíky? Prečítajte si, ako sa ich zbaviť: Soplíky u detí? Overený spôsob ako uvoľniť upchatý noštek .

Pozn.: Nemáme zdravotnícke vzdelanie. Informácie, ktoré čítate majú informatívny charakter. Čerpali sme ich z odborných publikácií na internete, napriek tomu však nedokážeme ich správnosť zaručiť.

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.